سخت افزارنرم افزار

قابلیت جدید AMD FSR هیچ شباهتی به Nvidia DLSS ندارد

مقایسه کامل عملکرد و مفاهیم دو قابلیت AMD FidelityFX Super Resolution و Nvidia DLSS

شرکت AMD به تازگی فریمورک (Framework) جدیدی را تحت عنوان FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR منتشر کرده که در گذشته به طور کامل آن را در مقاله‌ای از تک پدیا شرح داده‌ایم. علی رغم اینکه گفته می‌شد این فناوری انحصاری نخواهد بود و علاوه بر عرضه برای کارت گرافیک‌های Radeon برای کارت گرافیک‌های شرکت Nvidia نیز عرضه و پشتیبانی خواهد شد، اما شرکت مذکور اعلام کرده که بهینه سازی آن را تنها برای کارت گرافیک‌های Radeon انجام می‌دهد. همانطور که می‌دانید این قابلیت می‌تواند بازدهی کارت گرافیک‌های قدیمی را به اندازه قابل توجهی بهبود دهد، اما با این حال باز هم نمی‌توان آن را به عنوان جایگزین فناوری‌هایی نظیر Nvidia DLSS دانست. بسیاری از کاربران معتقند که FidelityFX و DLSS دو فناوری یکسان هستند، در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا با این عقیده مخالف هستیم، همراه ما باشید.

آیا واقعاً Nvidia DLSS شکست خورده؟

اخیراً مطالب متعددی تحت این عنوان که شرکت AMD با عرضه FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR فناوری Nvidia DLSS را شکست داده منتشر می‌شود، اما یک ضعف بزرگ در اینجا وجود دارد که این دو فناوری را کاملاً از یک‌دیگر متفاوت می‌کند. حتماً می‌دانید که فناوری Nvidia DLSS با استفاده از سخت افزار و هوش مصنوعی به صورت کاملاً هوشمند بازدهی را بهبود می‌دهد و رزولوشن تصویر را به مقیاس بالاتری تبدیل می‌کند، اما قابلیت FSR تنها به صورت نرم افزاری رزولوشن تصویر را Upscale می‌کند. در واقع نحوه عملکرد این دو فناوری اصلاً شباهتی با هم ندارند و برای مقایسه این دو می‌توان به تغییر اندازه یک تصویر در فتوشاپ در مقابل تغییر اندازه یک تصویر در نرم افزار Gigapixel اشاره کرد.

رقابت FreeSync و GSync با FSR و DLSS متفاوت است

یکی از رایج‌ترین دیدگاه‌هایی که به صورت آنلاین دیده شده، مقایسه قابلیت AMD FSR با FreeSync و اینکه این فناوری در نهایت موفق شد فناوری Nvidia GSync را شکست دهد است. اگر چه مقایسه بین این دو فناوری منطقی به نظر می‌رسد، اما جای دارد به این نکته اشاره کنیم که شرایط این دو قابلیت یکسان نیست. قابلیت FreeSync یک گزینه کاملاً مستقیم برای رقابت با GSync بود و تقریباً با همان ساز و کار و بدون تغییر استاندارد اختصاصی کار می‌کرد. همچنین در نهایت شرکت Nvidia نیز مجبور شد تا از فناوری مذکور استفاده کند، اما برای FSR و DLSS شرایط بدین شکل نبوده و این دو قابلیت تفاوت زیادی با یک‌دیگر دارند.

AMD FSR عملکرد بسیار ساده‌ای دارد

جالب است بدانید که قابلیت FidelityFX Super Resolution ارتقا دهنده مقیاس الگوریتمی است، اما فناوری DLSS مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بوده و بر همین اساس ورودی تصویر با رزولوشن پایین‌تر را به شکل با کیفیت‌تری نمایش می‌دهد. فناوری شرکت انویدیا از یک حلقه بازخورد زمانی استفاده می‌کند و عملکرد آن بسیار پیچیده‌تر از ارتقا دهنده‌های مقیاس فضایی استاندارد است که از دهه‌های گذشته تاکنون در قالب نرم افزارهای Third Party در دسترس هستند. این موضوع برای کسی که از علوم کامپیوتری آگاه است کاملاً روشن خواهد بود، یاد گیری ماشین این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا در شرایطی که با استفاده از روش‌ها و نرم افزارهای سنتی قادر به تولید یا محاسبه نتیجه نیستیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم. دقیقاً به همین خاطر است که امروزه اغلب فناوری‌های رانندگی خودران و ابزارهای پردازش عکس و ویدیو براساس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کار می‌کنند.

AMD FSR با هوش مصنوعی کار نمی‌کند

قابلیت AMD FSR در هیچ زمینه‌ای از هوش منصوعی یا یادگیری ماشین استفاده نمی‌کند، بنابراین می‌توان گفت که فاقد قابلیت Deep Learning بوده و نمی‌توان آن را با یک فناوری ارتقا دهنده مقیاس تصویری که از هوش منصوعی برای این کار استفاده می‌کند مقایسه کنیم. قابلیت FidelityFX Super Resolution در بهترین شرایط نیز درصدی از کیفیت تصویر را برای افزایش رزولوشن از دست می‌دهد اما در Nvidia DLSS حتی در بدترین شرایط نیز به سختی می‌توانید تفاوتی در تصویر مشاهده کنید. در واقع باید بگوییم که خروجی نهایی FSR حتی قابل مقایسه با خروجی DLSS 1.0 هم نیست و بیشتر از اینکه بازدهی را بهبود دهد روی کیفیت تأثیر منفی می‌گذارد.

مقایسه حالت‌های مختلف فناوری Nvidia DLSS
مقایسه حالت‌های مختلف فناوری Nvidia DLSS

به طور خلاصه در مقایسه این دو فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فناوری Nvidia DLSS از حلقه‌ بازخورد زمانی و هوش مصنوعی برای کیفیت تصویر بومی در حالت ثابت و متحرک استفاده می‌کند.
  • قابلیت AMD FSR یک قابلیت ارتقا دهنده مقیاس تصویر ساده است که از هوش مصنوعی یا حلقه بازخورد زمانی در تصاویر متحرک استفاده نمی‌کند.
  • در مقایسه‌ای که شرکت AMD بین فعال و غیرفعال بودن قابلیت FSR انجام داده نیز می‌توانید افت کیفیت بسیار زیادی را مشاهده کنید و این افت کیفیت در فرمت تصاویر غیر فشرده بیشتر هم می‌شود. نتایج مقایسه را در تصاویری که در ادامه قرار دارد می‌توانید مشاهده کنید.
تار شدن شدید برگ درخت پس از روشن شدن قابلیت FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR
تار شدن شدید برگ درخت پس از روشن شدن قابلیت FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR
کاهش وضوح جزئیات پس از روشن کردن FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR
کاهش وضوح جزئیات پس از روشن کردن FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR
افت کیفیت شدید تکسچرها پس از روشن کردن FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR
افت کیفیت شدید تکسچرها پس از روشن کردن FidelityFX Super Resolution یا AMD FSR

کاربران Radeon نیز لایق بهترین‌ها هستند!

مسلماً کاربران کارت گرافیک‌های Radeon لایق بهره‌مندی از یک فناوری هوشمند نظیر Nvidia DLSS هستند و عملکرد FidelityFX Super Resolution را به هیچ وجه نمی‌توان با آن مقایسه کرد. یکی دلایل احتمالی برای اینکه چرا شرکت AMD قابلیتی مثل DLSS را برای کارت گرافیک‌های خود عرضه نمی‌کند می‌تواند این باشد که کارت گرافیک‌های این شرکت از هسته‌های تنسور (Tensor) کافی برای پردازش‌های هوش منصوعی برخودار نیستند. اما با توجه به اینکه پردازنده‌های گرافیکی این شرکت قدرت پردازشی بالایی به خصوص در زمینه یادگیری ماشین و Deep Learning دارند، عرضه فناوری مشابه برای شرکت AMD قطعاً ممکن خواهد بود.

Nvidia بهتر است از  AMD FSR در کارت گرافیک‌های غیر RTX استفاده کند

در حال حاضر بحث بین طرفداران دو شرکت AMD و Nvidia بالا گرفته و بسیاری از کاربران کارت گرافیک‌های Radeon این حقیقت را که Nvidia DLSS و AMD FidelityFX Super Resolution یکسان نیستند را نمی‌پذیرند. اما با مقایسه‌ای که امروز انجام دادیم و نکاتی که ذکر شد قطعاً دلایل کافی برای قانع شدن وجود دارد. ما معتقد هستیم که شرکت AMD در ابتدا با بیان این موضوع که AMD FSR را برای کارت گرافیک‌های Nvidia نیز عرضه و پشتیبانی می‌کند سعی داشت تا توجه بیشری را به سمت خود جلب کند و اکنون که زمان عمل رسیده، عقب نشینی کرده و می‌گوید بهینه سازی FSR به عهده Nvidia قرار دارد.

از نظر ما طرفداران AMD نباید به قابلیت‌های فعلی قانع باشند، چرا که آن‌ها نیز لایق بهره‌مندی از امکاناتی مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. با این حال می‌توان گفت که FSR در کارت گرافیک‌های Nvidia تنها برای بازی Godfall بهینه‌سازی می‌شود تا زمانی که Nvidia به صورت رسمی از این قابلیت استفاده کند ( که بهتر است آن را در کارت گرافیک‌های غیر RTX به کار بگیرد).

منبع
Wccftech
نمایش بیشتر

ایمان ایمانی

Beyond a doubt truth have the same relation to leasing as light to darkness.
0 0 رای
امتیاز این مطلب
اطلاع رسانی در مورد
guest
0 کامنت
کامنت داخل متن
دیدن تمام کامنت‌‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا