سخت افزار

فناوری FSR چه زمانی برای Xbox Series X و Series S در دسترس قرار می‌گیرد؟

مایکروسافت تمایل زیادی به اضافه کردن این ویژگی به کنسول‌های نسل جدید خود دارد.

شرکت مایکروسافت در تازه‌ترین خبر اعلام کرد نسبت به اضافه کردن فناوری FidelityFX SuperResolution به کنسول‌های نسل جدید Xbox series X و Series S تمایل نشان داد. فناوری FSR در واقع یک فناوری جدید برای بهبود عملکرد بازی‌ها در رزولوشن‌های بالا طراحی شده است تا علاوه بر ارائه کیفیت بالاتر، عملکرد کلی سیستم را ارتقا دهد.

سخنگوی مایکروسافت در همین راستا به وب سایت IGN گفت: «ما از پتانسیل‌های فناوری FidelityFX Super Resolution در نسل جدید کنسول Xbox بهره برده و از آن به عنوان روشی عالی برای افزایش نرخ فریم ریت و رزولوشن استفاده خواهیم کرد. بزودی اطلاعات بیشتری را در این زمینه با شما اشتراک می‌گذاریم.» لازم به ذکر است که این فناوری هفته گذشته توسط AMD در جریان رویداد Computex 2021 بصورت رسمی معرفی شد.

فناوری FSR عملکرد بازی‌ها را بهبود می‌بخشد

افزایش عملکرد بازی Godfall با فناوری FSR به همراه کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT
افزایش عملکرد بازی Godfall با فناوری FSR به همراه کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT

بطور کلی، فناوری FSR شرکت AMD چهار حالت زیر را ارائه می‌دهد:

  • FSR Ultra Mode
  • FSR Quality Mode
  • FSR Balanced Mode
  • FSR Performance Mode

تیم قرمز ادعا می‌کند با کمک این قابلیت در حالت Ultra فریم‌ها در محدوده نزدیک به رزولوشن واقعی (مثلاً 4K) رندر می‌شوند و می‌تواند عملکرد کلی را در زمان بازی تقریباً تا 60 درصد بهبود ببخشد.

همچنین، در صورت انتخاب سایر حالت‌ها عملکرد بازی‌ها تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند اما توسعه دهندگان بازی برای برخورداری از چنین ویژگی باید ابتدا فناوری FSR را به موتور بازی سازی خود اضافه کنند. ما در مقاله تک پدیا نیز بصورت مفصل راجع به این فناوری صحبت کرده بودیم، بنابراین در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است به این لینک مراجعه کنید.

همانطور که احتمالاً می‌دانید، کنسول‌های بازی دارای پیکربندی سخت افزاری ثابتی هستند بنابراین بهبود کیفیت تصویر بدون افت عملکرد یا بهبود عملکرد بدون افت کیفیت تصویر دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند در کنسول‌های جدید مایکروسافت مورد استفاده قرار بگیرد.

پیش‌بینی می‌شود فناوری جدید تیم قرمز برای کارت گرافیک‌های مبتنی بر معماری Xe HPG اینتل نیز دسترس قرار بگیرد. از طرفی، پشتیبانی از معماری RDNA 2 در کنسول‌های Xbox Series X و Series S دلیل بسیار خوبی برای تمایل ردموندی‌ها به منظور اضافه کردن FidelityFX SuperResolution به کنسول‌های نسل جدیدشان است.

آیا پلی استیشن 5 هم به این لیست اضافه خواهد شد؟

حال باید دید کنسول پلی استیشن 5 نیز از این فناوری استفاده خواهد کرد یا خیر؟ همانطور که احتمالاً می‌دانید، کنسول نسل جدید سونی نیز به معماری RDNA 2 مجهز شده است. اوایل سال جاری، AMD قابلیت FidelityFX را به منظور آزمایش آن روی کنسول‌های Xbox در اختیار توسعه دهندگان مایکروسافت قرار داده بود که از جمله تکنیک‌های این بخش می‌توان به FidelityFX Contrast Adaptive Sharpening (CAS)، Variable Shading و Ray Traced shadow Denoiser اشاره کرد.

تکنیک‌های فوق در حال حاضر در بسیاری از بازی‌ها روی پلتفرم کامپیوتر پشتیبانی می‌شوند، اما هنوز هیچ اطلاعاتی راجع به پشتیبانی عناوین جدید از فناوری SuperResolution شرکت AMD وجود ندارد.

منبع
Tom's Hardware
نمایش بیشتر

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی
0 0 رای
امتیاز این مطلب
اطلاع رسانی در مورد
guest
0 کامنت
کامنت داخل متن
دیدن تمام کامنت‌‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا