بازی هاپیشنهاد سردبیرسخت افزار

تک پدیا: فناوری Volumetric Lighting چیست؟

این نورپردازی زیبا...

پیشرفت بصری و گرافیکی بازی‌های ویدیویی در سال‌های اخیر بسیار قابل توجه بوده و عناوین بزرگ و کوچک بسیاری با تکنیک‌ها و فناوری‌های گرافیکی مدرن، زیبا و تماشایی به نظر می‌رسند. اما شاید موضوعی که افراد بسیاری آن را نادیده یا دست کم می‌گیرند، بحث نورپردازی در بازی‌های ویدیویی است. زمانی که در یک بازی جهان آزاد (Open World) وسیع و زیبا مانند Red Dead Redemption 2 ،Horizon Zero Dawn، Ghost of Tsushima یا حتی Cyberpunk 2077 قدم می‌زنیم و خود را درون دنیای مجازی آن‌ها تصور می‌کنیم، این تأثیر شگفت انگیز نورپردازی است که حس واقع گرایی را زنده می‌کند.

Volumetric Lighting
Volumetric Lighting

نورپردازی در بازی‌های ویدیویی زمانی بسیار مهم شد که با پیشرفت فناوری و موتورهای گرافیکی نوین، امکان رندر بر اساس فیزیک (Physically Based Rendering) و نورپردازی بر اساس فیزیک (Physically Based Lighting) فراهم آمد. از این زمان به بعد، تمام نورها در یک محیط سه بعدی و در دنیای بازی‌ها، وزن داشتند و ما را داخل دنیای خلق شده به وسیله توسعه دهندگان غرق می‌کردند.

یکی از وجوه نورپردازی درون دنیای بازی‌ها که از حدود سال 2005 مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکنیک و فناوری Volumetric Lighting یا نورپردازی حجمی است. امروز در قسمت جدیدی از سری مطالب «تک پدیا» با شما هستیم تا درباره این فناوری مهم در دنیای نورپردازی بازی‌ها صحبت کنیم. نورپردازی در گرافیک سه بعدی، دنیای پیچیده و پر رمز و رازی دارد اما تأثیر Volumetric Lighting در زیبایی بازی‌ها در سال‌های اخیر آنقدر قابل توجه بوده که تصمیم گرفتیم درباره آن توضیح داده و صفر تا صد این فناوری را برایتان شرح دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

Volumetric Lighting چیست؟

Volumetric Lighting در بازی Alien Isolation
Volumetric Lighting در بازی Alien Isolation

Volumetric Lighting که با نام God Rays یا Crepuscular Rays نیز شناخته می‌شود، یک اصطلاح و یک روش نوین نورپردازی است که در دسته مدل‌های نورپردازی مبتنی بر فیزیک قرار می‌گیرد. این نوع نورپردازی به این شکل کار می‌کند که پرتوهای نور را به صورت واضح، از داخل محیط‌ و اجزای موجود در آن عبور می‌دهد و به جای نورپردازی تخت و کم عمق، پرتوهای سه بعدی و عمیقی ارائه می‌گردد. به صورت کلی، Volumetric Lighting برای افزودن به حس و اتمسفر واقع گرایانه در یک صحنه یا اغراق آمیز کردن پرتوهای نور به کار گرفته می‌شود.

اما Volumetric Lighting معمولاً زمانی کامل می‌شود و ظاهر اصلی خود را نشان می‌دهد که با Volumetric Fog یا مه حجمی ترکیب شود. از آنجایی که Volumetric Lighting زمانی که از یک عنصر یا توده عبور می‌کند، خوب و چشمگیر به نظر می‌رسد، مهم است که سازندگان و توسعه دهندگان یک بازی‌ ویدیویی پیش راه آن چه چیزی قرار می‌دهند. مِه و به صورت کلی، ذرات ریز مانند گرد و غبار، بهترین و شاید ساده‌ترین عناصری باشند که بتوان به کمک آن‌ها Volumetric Lighting را در یک صحنه به نمایش گذاشت.

مه، ابر، خاک، دود یا هر متریال هوابُردی که قابلیت Partial Occlusion را داشته باشند، برای ترکیب با Volumetric Lighting و تقویت این افکت و فناوری (مانند Volumetric Clouds) بسیار مفید و کارآمد هستند. به عنوان مثال، ترکیب Volumetric Lighting و Volumetric Fog را در عنوانی مانند Red Dead Redemption 2 مشاهده کنید که هر صحنه، هر قاب و هر منطقه از دنیای بازی را به طرز بی‌نظیری نفس‌گیر، واقع گرایانه و زیبا ساخته است. Red Dead Redemption 2 به معنی واقعی کلمه یک بازی زیبا است و بخش قابل توجهی از این زیبایی خود را مدیون فناوری Volumetric Lighting است.

نمونه‌ها بسیار است اما شاید در قدم بعدی و برای مثالی دیگر، به سراغ بازی Alien Isolation (عرضه شده در سال 2014) برویم؛ عنوان ترسناک و دلهره‌ آوری که با استفاده از Volumetric Lighting، عمق شگفت انگیزی به صحنه‌ها و محیط‌های مختلف خود داده بود و حس غوطه‌وری و واقع گرایی را زنده می‌کرد.

Volumetric Lighting چقدر پرتقاضا است؟

عمق بخشی در بازی Thief به لطف Volumetric Lighting
عمق بخشی در بازی Thief به لطف Volumetric Lighting

به صورت کلی Volumetric Lighting و همچنین Volumetric Fog، تقاضای قابل توجهی را برای پردازنده گرافیکی شما به همراه می‌آورند و همیشه باید حواستان به این بخش در تنظیمات گرافیکی بازی‌ها باشد. بخشی از تقاضای سخت افزاری Volumetric Lighting به صورت غیر مستقیم مربوط به نورپردازی و کیفیت سایه‌ها می‌شود اما به صورت کلی Volumetric Lighting می‌تواند نرخ فریم بازی شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

در نظر داشته باشید که تنظیم کیفیت Volumetric Lighting در بازی‌های مختلف (از Low تا Ultra)‌ شاید از نظر بصری آنچنان چشمگیر نباشد و تفاوت آنچنان قابل توجهی را به وجود نیاورد اما زمانی که وارد دنیای اعداد و ارقامِ عملکرد و نرخ فریم می‌شویم، Volumetric Lighting می‌تواند تا 40 درصد نیز روی عملکرد بازی شما تأثیر بگذارد. البته متغیرهای بسیاری در این راه وجود دارند و بسته به بازی، موتور گرافیکی یا نوع پیاده سازی افکت و تکنیک، تقاضای سخت افزاری دستخوش تغییر می‌شود.

آیا Volumetric Lighting ارزشش را دارد؟

تنظیمات گرافیکی Ultra برای Volumetric Lighting
تنظیمات گرافیکی Ultra برای Volumetric Lighting

اگر از یک رایانه شخصی با قدرت پردازشی ضعیف (مخصوصاً کارت گرافیک) برای تجربه بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنید، فناوری و افکت Volumetric Lighting یکی از اولین گزینه‌هایی است که باید در تنظیمات گرافیکی آن را غیر فعال یا خاموش کنید. افکت‌های حجمی یا Volumetric به صورت کلی می‌توانند بازی شما را شگفت انگیز و عمیق نمایش دهند اما حتماً در هنگام تنظیم‌ آن‌ها، هوشمندانه کار کنید.

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، درجه‌ها و سطح‌های مختلف Volumetric Lighting در بخش تنظیمات گرافیکی معمولاً از نظر بصری آنچنان چشمگیر نیستند. بنابراین راه هوشمندانه برای تنظیم تکنیک‌ها و افکت‌های گرافیکی Volumetric این است آن‌ها را روی درجه‌های Medium و پایین‌تر قرار دهید و عملکرد خود را به طرز شدیدی تحت فشار نگذارید.

با تمام این تفاسیر، شاید باشند کسانی که حاضرند نرخ فریم خود را فدای Volumetric Lighting کنند و آن را با بیشترین سطح کیفی در بازی خود وارد نمایند. هر چه نباشد، این نورپردازی زیبا و دلربا است که گاهی اوقات ما را میخکوب و محوِ تماشا می‌کند…

نمایش بیشتر
0 0 رای
امتیاز این مطلب
اطلاع رسانی در مورد
guest
0 کامنت
کامنت داخل متن
دیدن تمام کامنت‌‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا