سخت افزار

بیانیه Nvidia در رابطه با پشتیبانی از Ray Tracing در گوشی‌های هوشمند

AMD قصد دارد زودتر از رقیب خود به این فناوری در گوشی‌های هوشمند دست پیدا کند

جنسن هوآنگ، مدیر عامل شرکت Nvidia در هفته جاری به خبرنگاران گفت: «انویدیا قصد ندارد معماری رهگیری پرتو خود را در گوشی‌های هوشمند یا سایر دستگاه‌ها (نظیر تبلت و غیره) ارائه دهد.» این اظهارات تنها پس از گذشت چند روز از تأییدیه AMD مبنی بر پشتیبانی گوشی‌های آینده سامسونگ از معماری گرافیکی RDNA2 و Ray Tracing صورت گرفت.

به گفته هوآنگ، هنوز زمان ارائه Ray Tracing (توسط آن‌ها) روی گوشی‌های هوشمند محیا نشده است. بنا به گزارش ZDNet، هوآنگ خاطرنشان کرد: «صادقانه بگویم بازی‌هایی که از Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند جزو عناوین سنگینی به حساب می‌آیند، در نتیجه با قرار گرفتن در موقعیت مناسب راجع به استفاده از این فناوری در گوشی‌های هوشمند تصمیم گیری خواهیم کرد.»

تیم قرمز همچنان یک قدم جلوتر از Nvidia

در همین حال، AMD معماری RDNA 2 خود را که از Ray Tracing هم پشتیبانی می‌کند قرار است در گوشی‌های آینده سامسونگ مبتنی بر تراشه جدید اگزینوس 2200 عرضه کند. همچنین، انتظار می‌رود مدل‌های پرچمدار لپ‌ تاپ‌ها و گوشی‌های آینده مبتنی بر این تراشه از این ویژگی برخوردار باشند. لیزا سو، مدیر عامل AMD در هفته جاری اعلام کرد تراشه اگزینوس 2200 از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند. ماه گذشته تاریخ احتمالی تراشه جدید اگزینوس مشخص شد و همچنین بر اساس شایعات منتشر شده گفته می‌شود لپ تاپ جدید سامسونگ به این تراشه مجهز خواهد شد.

علاوه بر این، وب سایت AnandTech به نقل از لیزا سو اشاره کرد: «مکان بعدی که RDNA2 در آن حضور خواهد داشت بازار تلفن‌های همراه رده بالا است. AMD برای سرعت بخشیدن به نوآوری گرافیکی در بازار موبایل با یکی از رهبران این صنعت یکی سامسونگ همکاری کرده و مفتخریم تا اعلام کنیم تراشه بعدی سامسونگ از تکنیک‌های Ray Tracing و Variable Rate Shading برخوردار خواهد بود. ما امیدوار هستیم تا سامسونگ در اواخر امسال جزئیات بیشتری از ارائه ویژگی مذکور در گوشی‌های هوشمند خود منتشر کند.»

اگر بخاطر داشته باشید ما در مقالات قبلی تک پدیا در لیون تک بصورت کامل به معرفی ویژگی‌ها و کاربردهای فناوری Ray Tracing پرداخته بودیم. هم‌اکنون، گوشی‌های فعلی مبتنی بر تراشه اگزینوس سامسونگ از پردازنده گرافیکی Arm Mali استفاده می‌کنند. این درحالی است که تراشه Snapdragon شرکت کوالکام از پردازنده گرافیکی Adreno برخوردار است.

از تصاحب ARM تا تحول گوشی‌های هوشمند

از طرفی، شرکت Nvidia در حال تصاحب ARM است که در حال حاضر روی توسعه محصولاتی مانند پردازنده‌های Cortex و پردازنده‌های گرافیکی Mali برای گوشی‌های هوشمند می‌پردازد. در صورتی که تیم سبز موفق به تصاحب این شرکت شود، Nvidia مجوز جدیدترین معماری‌های موجود در کارت گرافیک‌های سری GeForce خود را به ARM صادر خواهد کرد. البته، آنطور که از شواهد پیداست Nvidia هیچ برنامه خاصی برای ارائه ویژگی‌های سری RTX (مانند رهگیری پرتو) به گوشی‌های هوشمند ندارد.

همانطور که احتمالاً می‌دانید، پیاده سازی ویژگی‌ها و فناوری‌های موجود در دو معماری گرافیکی Ampere و Turing انویدیا برای گوشی‌های هوشمند (و حتی برای کارت گرافیک‌های ضعیف‌تر این شرکت) کار سختی باشد، زیرا حجم پردازش چنین اطلاعاتی بالا بوده و به منابع زیادی احتیاج دارد.

چراغ سبز هوآنگ برای استفاده از Ray Tracing

هوآنگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: «ما علاقه داریم به انواع دستگاه‎ها، اعم از تلوزیون، تلفن همراه یا کامپیوتر به سایر دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید، Chrome، دستگاه‌های iOS و Mac به همراه لینوکس دسترسی پیدا کنیم. من اعتقاد دارم این مورد هم‌اکنون برای ما به عنوان بهترین استراتژی محسوب می‌شود.» در نتیجه این سؤال مطرح می‌شود که آیا خبرهای بیشتری در این زمینه از انویدیا خواهیم شنید یا خیر؟

گذشته از این موارد، رهگیری پرتو در گوشی‌های هوشمند چیز جدیدی نیست. از زمان معرفی معماری جدید Imagination برای PowerVR GR6500 در سال 2014 شاهد پشتیبانی Ray Tracing روی چنین دستگاه‌هایی بوده‌ایم. بنابراین، چنین چیزی به عهده طراحان سخت افزاری و طراحان بازی است که در مورد پیاده سازی آن تصمیم بگیرند.

نظر شما چیست؟ آیا با عرضه تراشه جدید اگزینوس مبتنی بر معماری RDNA 2 بازار تلفن همراه متحول خواهد شد؟ در صورت چنین اتفاقی باید منتظر واکنش Nvidia باشیم.

منبع
Tom's Hardware
نمایش بیشتر

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی
0 0 رای
امتیاز این مطلب
اطلاع رسانی در مورد
guest
0 کامنت
کامنت داخل متن
دیدن تمام کامنت‌‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا