سخت افزار

خداحافظی تلخ با پلی استیشن 4؛ سلامی شیرین به پلی استیشن 5

لمس لذت و هیجان!

نسل هشتم کنسول‌ها با کنسول پلی استیشن 4، پر از لحظات و تجربه‌های هیجان انگیز و فوق‌العاده بود اما حالا با عرضه کنسول جدید سونی در نسل نهم کنسول‌ها (پلی استیشن 5)، قرار است سطح این تجربه‌های مهیج، بیش از پیش شود!

دقیقا هفت سال از عرضه کنسول نسل هشتمی سونی، یعنی پلی استیشن 4 می‌گذرد. این کنسول با وجود این که در شرایط کاملاً مطمئن و استوار سونی عرضه نشد و پس از جریان‌ها و موارد منفی پلی استیشن 3، جای ریسک پذیری قابل توجهی برای مدیران این شرکت وجود نداشت، اما توانست یک نسل خاطره انگیز و فوق‌العاده را چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری (بازی‌ها) بسازد و به گیمرها تقدیم کند.

پلی استیشن 5، هم‌اکنون عرضه شده و به صورت جهانی دردسترس قرار دارد اما واقعیت این جا است که شاید هنوز کار بسیاری از گیمرها و کاربران، با کنسول پلی استیشن 4 و تجربه‌های نابی که روی آن کنسول به وجود آمد، تمام نشده است. سخت افزار استاندارد شدۀ پلی استیشن 4 در مقایسه با پلی استیشن 3 و بازی‌های بزرگی که هر کدام ماه‌ها، یا شاید یک سال، گیمرها را مشغول به خود می‌کردند، اوقات خوشی را برای همۀ ما رقم زدند. تنها کافی است به نام برخی از این عناوین بزرگ فرست پارتی، مانند Horizon Zero Dawn ،God of War ،Spider-Man ،Ratchet & Clank و Uncharted 4 اشاره کنیم تا عظمت یک نسل را حداقل از نظر نرم افزاری، نمایش دهیم.

با در نظر گرفتن تمامی این تفاسیر، بیایید با پلی استیشن 5، قدم به نسل نهم کنسول‌ها بگذاریم و با تجربه‌هایی حتی هیجان انگیز‌تر و راضی کننده‌تر، رو به رو شویم.

مشاهدۀ شگفتی

بازی Spider-man: Miles Morales
بازی Spider-man: Miles Morales

با تجربه بازی‌های زمان انتشار کنسول پلی استیشن 5، به راحتی می‌توان گفت که این عناوین، درخشان و چشم نواز هستند! تنها کافی است به جلوه‌های بصری و گرافیکی یک بازی مانند Spider-Man: Miles Morales نگاه کنید که چهره و ظاهر شهر نیویورک را چقدر زیبا و دلربا به تصویر می‌کشد و برای این کار، از فناوری‌های مدرنی مانند Ray Tracing استفاده می‌کند. کمی آنطرف‌تر، به نسخۀ بازسازی شدۀ Demon’s Souls را نگاه کنید که هر فریم و قابی که ارائه می‌دهد، چشم‌هایمان را نوازش می‌کند. نکتۀ جالب درباره این بازی‌های زیبا، اجرای تقریبا بی نقص آن‌ها روی سخت افزار پلی استیشن 5 محسوب می‌شود که تجربه‌ای روان و نرم را برای گیمر به ارمغان می‌آورد.

درست بساز، درست اجرا کن!

صحبت از عملکرد و نرخ فریم شد، بد نیست به نکتۀ ریز و مهمی اشاره کنیم. تقریبا در هیچ نسل و دوره‌ای در طول تاریخ کنسول‌های بازی، بازی‌های ویدیویی با این میزان از بی نقصی یا کم نقصی (از نظر عملکرد یا حتی بصری)، روی سخت افزارهای بسته و تعیین شدۀ کنسول‌ها، اجرا نشده بودند. این موجِ «درست اجرا شدن» بازی‌ها روی کنسول‌‌ها، در نسل هشتم و با کنسول پلی استیشن 4 (حتی مدل استاندارد)، آغاز شد و این کنسول با وجود سخت افزار سالخوردۀ خود، حتی بازی‌های اواخر نسل را نیز به شکل قابل قبول و خوبی اجرا می‌کرد.

بازی Rise of Tomb Raider
بازی Rise of Tomb Raider

این عملکرد و اجرای خوب بازی‌های روز روی سخت افزار کنسول‌ها، تنها شامل بازی‌های نسل جدید و پلی استیشن 5 نمی‌شوند، بلکه به لطف قابلیت پشتیبانی از نسل قبل یا Backwards Compatibility، بازی‌های پلی استیشن 4 نیز حالا با افزایش و رشد چشمگیر عملکرد روی کنسول پلی استیشن 5 به اجرا درمی‌آیند. به عنوان مثال، بازی‌های Days Gone و Ghost of Tsushima نه تنها زیباتر و با رزولوشن بالاتر اجرا می‌شوند، بلکه نرخ فریم آن‌ها دقیقا دوبرابر شده و به عدد 60 بر ثانیه رسیده است.

تمام این موارد در حالی است که با وجود اس اس دی (SSD) سریع و فوق‌العادۀ کنسول پلی استیشن 5، گیمرها عملاً بدون معطلی و بدون مشاهدۀ صفحه لودینگ و بارگذاری، وارد گیم‌پلی شده و خود را غرق در تجربه اصلی می‌کنند. در انتها بد نیست بگوییم که این تازه ابتدای راه پلی استیشن 5 و نسل نهم کنسول‌ها است و هنوز تجربه‌ها و جلوه‌های بصری شگفت انگیزی در ادامه راه، انتظارمان را می‌کشند!

شنیدن شگفتی

همیشه زمانی که با بازی‌های ویدیویی مواجه می‌شویم، اولین و مهم‌ترین نکته برایمان، جلوه‌های بصری و گرافیکی به حساب می‌آید اما باید توجه داشت که جلوه‌های صوتی نیز بخش بزرگی از تجربۀ شگفت انگیز نهایی شما را می‌سازند. طراحان و مهندسان کنسول نسل نهمی سونی، از همان ابتدا برای بحث صوتی و ارتقای تجربه کاربر از طریق شنیدن، طرح‌ها و برنامه‌های خاصی داشتند که بخشی از آن‌ها را در کنفرانس چند ماه گذشتۀ آقای مارک سرنی (Mark Cerny) مشاهده کردیم.

سونی با کنسول پلی استیشن 5، یک موتور صوتی کاملا جدید را با نام Tempest تولید کرده که می‌تواند صدای سه بعدی و واقع گرایانه‌ای را در بازی‌های ویدیویی مختلف، برای کاربر به همراه داشته باشد. هم‌اکنون، تجربه صوتی این موتور جدید، تنها با هدفون‌ها و هدست‌ها قابل لمس است اما سونی قول داده که این تجربه جدید و منحصر به فرد، حتی از طریق اسپیکرهای معمولی تلویزیون‌ خانگی نیز دردسترس باشد.

بازی Demon's Souls
بازی Demon’s Souls
همیشه ساختار شکن!

حالا بیایید ببینیم که صدای سه بعدی جدید کنسول پلی استیشن 5، دقیقا چگونه تجربه گیمینگ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟ تجربه بازی‌های زمان عرضۀ کنسول PS5، حتی با هدفون‌های استریو معمولی، می‌تواند قابلیت‌های صوتی جدید کنسول را به خوبی به شما نشان دهد و حس غوطه ور شدن در دنیای بازی را بیش از پیش به شما القا نماید. لایه‌های اضافی صدا در بازی‌های Spider-Man: Miles Morales و Demon’s Souls، به صورت کلی جو و اتمسفر فوق‌العاده‌ای را برای شما به وجود می‌آورد و حتی بازی Astro’s Playroom که به صورت پیش‌فرض روی کنسول نصب است، به شدت شما را شگفت زده خواهد کرد. علامت گذاری کردن مناطق مختلف براساس صدا و صوتی که به صورت کلی پیرامون گیمر پخش می‌شود، تنها لبخند و حس رضایت را برای شما به همراه دارد.

البته باید اشاره کنیم که قابلیت‌های فوق‌العاده موتور Tempest، تنها شامل بازی‌های پلی استیشن 5 نمی‌شوند و برخی از بازی‌های پلی استیشن 4 نیز از آن بهره می‌برند. به عنوان مثال، صداها در عنوانی قدیمی مانند Last of Us Remastered به شدت گیرا شنیده می‌شوند و Battlefield V نیز تا به حال اینقدر خوب از طریق هدفون‌های معمولی، شنیده نمی‌شد. این در حالی است که هنوز تجربه‌های صوتی بسیاری با موتور Tempest باقی مانده که باید برای دسترسی به آن‌ها، کمی بیشتر منتظر بمانیم.

حس شگفتی

بازی Godfall؛ انحصاری زمانی پلی استیشن 5
بازی Godfall؛ انحصاری زمانی پلی استیشن 5

هر چقدر هم که از جلوه‌های بصری و صوتی صحبت کنیم و گرافیک زیبا را با فناوری‌های مربوط به صدا و صوت مرور و بررسی کنیم، باز هم نمی‌توان گفت که این موارد نقش اصلی و تعیین کننده را در هستۀ اصلی تجربه ایفا می‌کنند. فراتر از تمام جلوه‌های بصری و صوتی، گیم‌پلی در بازی‌های ویدیویی حرف اول را می‌زند و این گیم‌پلی هیجان انگیز و درگیر کننده، به لطف کنترلرها به گیمر معرفی می‌شود.

خوشبختانه سونی در نسل نهم و با کنسول پلی استیشن 5، دست به ساخت و طراحی یک کنترلر کاملا جدید و انقلابی زده که به صورت مستقیم روی تجربه نهایی گیمر تاثیر می‌گذارد. کنترلر دوال سنس (Dual Sense)، با فناوری‌های خاص خود در زمینه‌های هپتیک (haptics) و تریگرهای سازگار (Adaptive Triggers)، باعث شده تا در هر صحنه از هر بازی، ‌حس و حال و رفتار خاصی را از جانب کنترلر دریافت نمایید.

حس منحصر به فرد

بازی Astro’s Playroom یکبار دیگر، قابلیت‌های کنترلر دوال سنس را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. شما تقریبا با راه رفتن روی هر سطح خاصی درون بازی، رفتار منحصر به فردی از کنترلر دریافت می‌کنید و نحوۀ لرزش کنترلر در هر مکان، متفاوت است. یا تعامل داشتن با اشیاء و محیط درون بازی در هر صحنه با تریگرهای سازگار، حس خاصی دارد. زمانی که با کنترلر دوال سنس کنسول پلی استیشن 5 به تجربه بازی‌ها مشغول می‌شوید، حس قدرتمندی به شما می‌گوید که این کنترلر، بهترین کنترلر ساخته شده به وسیله شرکت سونی و یکی از نبوغ آمیزترین قطعات سخت افزاری ساخته شده در طول تاریخ بازی‌های ویدیویی، محسوب می‌شود.

با نگاه به گذشته و مرور تجربه‌هایی که کنسول پلی استیشن 4 برایمان به وجود آورد و مقایسه آن با قابلیت‌های کنسول پلی استیشن 5 و امکاناتی که برای غوطه‌وری هر چه بیشتر درون دنیای شگفت انگیز بازی‌های ویدیویی به ما ارائه می‌دهد، تنها می‌توانیم بگوییم که خداحافظی از پلی استیشن 4، تلخ و پذیرفتن پلی استیشن 5، به شدت شیرین است!

منبع
Wccftech
نمایش بیشتر
0 0 رای
امتیاز این مطلب
اطلاع رسانی در مورد
guest
0 کامنت
کامنت داخل متن
دیدن تمام کامنت‌‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا