بازی ها

سرمایه گذاری عظیم عربستان سعودی در صنعت بازی‌‌

دولت عربستان سعودی به شکل جدی‌تری صنعت بازی سازی را دنبال می‌کنند

تجارت بازی‌های ویدئویی برای کشورهای منطقۀ خاورمیانه تا چه حد جدی است؟ به طور کلی، بازی‌های ویدئویی حتی در ابعاد کوچک به ما نشان می‌دهند که تا چه میزان قدرت رشد و گسترش در بازار دارند. با شیوع ویروس و کرونا به همراه محدودیت‌های پیرامون آن، بازی‌های ویدئویی سریع‌تر از گذشته رشد کرده و هر چه افراد بیشتری به بازی‌ها روی می‌آورند باعث خواهد شد تا توجه دولت‌ها نیز به این صنعت جلب شود. این مورد دقیقاً همان چیزی است که صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی (صندوق سرمایه گذاری عمومی) قصد دارد به آن ورود کند.

روز گذشته، صندوق سرمایه گذاری عمومی اعلام کرد که در سه شرکت بزرگ بازی‌های ویدئویی به ارزش 3.28 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. شرکت اکتیویژن بلیزارد به ارزش 14.96 میلیون سهم بزرگ‌ترین خرید صندوق سرمایه گذاری عمومی به حساب می‌آید. پس از آن، دو شرکت  الکترونیک آرتز و Take Two قرار دارند که به ترتیب 7.42 میلیون و 3.97 میلیون سهام آن‌ها را خریداری کرده است.

رهایی از وابستگی‌ به نفت!

چنین سرمایه گذاری‌هایی به معنای واقعی کلمه جالب توجه هستند و به همین منظور صندوق سرمایه گذاری عمومی دو شرکت اکتیویژن به همراه الکترونیک آرتز را به عنوان ششمین سرمایه گذاری بزرگ این مؤسسه و Take Two را به عنوان پنجمین سرمایه گذار بزرگ آن‌ها تبدیل کرده است. حال، باید دید سهام بزرگ آن‌ها چه تأثیری روی این شرکت‌ها خواهد گذاشت.

این اقدام همچنین به دنبال هدف صندوق‌ سرمایه گذاری عمومی برای ایجاد تنوع بیشتر و گسترش به بخش‌های جدید است. در همین راستا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ماه گذشته اعلام کرد این کار با هدف رهایی از وابستگی به نفت و افزایش تولید ناخالصی غیر نفتی داخلی صورت گرفته است. همچنین، چنین چیزی را می‌توان در سرمایه گذاری‌ قابل توجه آن‌ها در شرکت‌هایی مانند Uber، Carnival و Live Nation نیز قابل مشاهده کرد. صندوق سرمایه گذاری عمومی چهارمین سرمایه گذار بزرگ شرکت Uber محسوب می‌شود.

از سود کلان شرکت‌ها تا رشد بازار

با نگاهی به بخش بازی‌های ویدئویی، موج سرمایه گذاری‌ها و خرید‌ها با سرعت سرسام آوری در جریان بوده و اخیراً هم سرمایه گذاری بیشتری نیز در این شرکت‌ها صورت گرفته است. سال گذشته بود که مایکروسافت موافقت خود را برای خرید شرکت مادر زنیمکس به مبلغ 7.5 میلیارد دلار اعلام کرد. Embracer Group هم یکی دیگر از شرکت‌هایی به حساب می‌آید که چند سالی می‌شود به دنبال خرید استودیوهای بازی سازی است. این شرکت اخیراً اعلام کرد که حق مالکیت سه شرکت را بر عهده گرفته که ارزش آن‌ها در مجموع 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

در سوی دیگر، شرکت الکترونیک با کدمسترز برای تصاحب حق مالکیت این شرکت به توافق رسیدند. ناشران چینی مانند NetEase و به خصوص Tencent نیز به تنهایی سهام ده‌ها شرکت بزرگ و کوچک را به خود اختصاص داده‌اند. با گسترش و تنوع این صنعت افراد بیشتری به کنسول و تلفن‌های همراه، اینترنت پر سرعت و خرید بازی‌های ویدئویی دسترسی پیدا می‌کنند و شرکت‌های بزرگ نیز به طور مداوم خود را در موقعیتی قرار می‌دهند که بتوانند از این مزیت (سرمایه گذاری) بهره‌مند شوند.

وضعیت در ایران چگونه است؟

چنین چیزی در کشور ما تا چه میزان به صورت جدی دنبال می‌شود؟ آیا با سرمایه گذاری در چنین شرکت‌هایی، راه را برای پیشرفت بازی سازان داخلی کشور هموار می‌کند؟ نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا