بازی هادنیای آی تی

شکایت قانونی از Google Stadia به خاطر وعده‌های دروغ در ابتدای عرضه!

سرویس استریم بازی شرکت گوگل اصلاً وضعیت خوبی ندارد!

مراسم معرفی سرویس استریم بازی Google Stadia را به یاد دارید؟ شرکت گوگل در این رویداد رسماً وعده داد که تمام بازی‌های این سرویس قابلیت اجرا با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارند. این وعده هرگز تحقق نیافت و بسیاری از کاربران ادعا کردند که صحبت‌های گوگل در زمان معرفی تنها برای فریب کاربران و افزایش تعداد مشترکین این سرویس بوده است. حال یک طرح دعوی در دادگاه علیه Google تشکیل شده است.

در یک طرح دعوی نقض قرار داد 42 صفحه‌ای که در دادگاه ناحیۀ شرقی نیویورک علیه شرکت‌های Google، Bungie و id Software تشکیل شده؛ عنوان شده است که شرکت گوگل در مبحث رزولوشن و نرخ فریم اجرای بازی‌های سرویس Stadia اغراق کرده و اطلاعات و اظهارات نادرستی دربارۀ اجرای اکثر بازی‌ها با رزولوشن 4K به شرکت‌ها ارائه داده است. پروندۀ مذکور ابتدا در اکتبر سال 2020 تشکیل شد که اخیراً به دادگاه فدرال منتقل شده است.

صحبت‌های مارتی استراتون را در صفحۀ رسمی توییتر Doom.
صحبت‌های مارتی استراتون را در صفحۀ رسمی توییتر Doom.

استودیوی id Software نیز شریک جرم Stadia است

مارتی استراتون (Marty Stratton)، تهیه کنندۀ اجرای استودیوی id Software، در کنفرانس Developers 2019 رسماً اعلام کرد که بازی Doom Eternal با رزولوشن 4K واقعی و نرخ 60 فریم بر ثانیه با پشتیبانی از HDR در سرویس جدید گوگل یعنی Stadia اجرا خواهد شد. اما در واقع این بازی با رزلوشون 1080P و نرخ 60 فریم بر ثانیه در نمایشگرهای HD اجرا می‌شود و در نمایشگرهای 4K نیز با استفاده از قابلیت Up Scaling از رزولوشن 1800P به رزولوشن 2160P ارتقا پیدا می‌کند. متن صحبت‌های مارتی استراتون را در صفحۀ رسمی توییتر Doom می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

اتهامات استودیوی Bungie در پروندۀ دعوی Stadia چیست؟

در پروندۀ مذکور عنوان شده که استودیوی Bungie احتمالاً از این موضوع خبر داشته یا باید متوجه آن می‌شد که شرکت گوگل در رابطه با اجرای بازی Destiny 2 با رزولوشن 4K و نرخ 40 فریم بر ثانیه در سرویس Stadia Pro اغراق می‌کند و این بازی با شرایط مذکور قابل اجرا نخواهد بود و مشتریان این سرویس گمراه شده‌اند. معاون شرکت Stadia، فیل هریسون (Phil Harrison)، در سال 2019 در صفحۀ رسمی توییتر خود اعلام کرد که تمام بازی‌های این سرویس با رزولوشن 4K اجرا خواهند شد اما اغلب آن‌ها Up Scale می‌شوند. برای مثال بازی Red Dead Redemption 2 با رزولوشن 1440P رندر می‌شود و سپس به رزلوشن 4K ارتقا می‌یابد. متن صحبت‌های وی در توییتر را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

صحبت‌های فیل هریسون در توییتر.
صحبت‌های فیل هریسون در توییتر.

نگاهی به گذشته

قابلیت اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K در سرویس Stadia در ابتدا محدود به کاربرانی بود که از Chromecast Ultra و تلویزیون‌های UHD بهره‌مند بودند، تا اینکه بعداً نسخۀ تحت وب این سرویس در مارس 2020 راه اندازی شد. پروندۀ دعوی تشکیل شده در جستجوی کاربرانی است که از تاریخ 6 ژوئن سال 2019 در ایالات متحده سرویس Stadia Founder’s Edition و Premier Edition را خریداری کرده یا صاحب اشتراک Stadia Pro هستند. در دادگاه ادعا شده که مردم براساس اطلاعات دروغ و نادرستی که در رابطه با قدرتمندتر بودن Google Stadia نسبت به کنسول‌های نسل نهم و توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K منتشر شده، اقدام به خرید کرده‌اند.

این دادخواست به دنبال جبران خسارات، حق الزحمۀ وکلا «با صرف نظر از تمام سود و مزایا و سایر غرامت‌های به دست آمده» به همراه دستور منع فروش بازی‌های خریداری شده از طریق Stadia در آینده است. سرویس مذکور قرار نیست به «پایان کنسول‌های بازی» که در گذشته دربارۀ آن ادعا می‌شد، تبدیل شود. اخیراً اخبار جدیدی از این سرویس نشنیده‌ایم جز اینکه شرکت گوگل اولین استودیوهای بازی‌سازی اول شخص خود را تعطیل کرده است.

منبع
Techspot
نمایش بیشتر

ایمان ایمانی

یه مهندس نرم‌افزار 25 ساله که خورۀ گیم و سخت‌افزاره 👨‍💻
0 0 رای
امتیاز این مطلب
اطلاع رسانی در مورد
guest
0 کامنت
کامنت داخل متن
دیدن تمام کامنت‌‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا